Pánczél Andrea: a kommunikációs szakma minden nap tanulás

A MOL folyamatosan szondáztatja ügyfeleit, hogy a felmérések eredményeiből a vállalat kommunikációs szakemberei tanulhassanak. Ezekből derült ki például az is, hogy már nem tartjuk koszosnak a MOL nyilvános illemhelyeit, és hogy szeretjük a MOL kapucsínóját. Az egykori híradós Pánczél Andrea, aki már két éve a MOL kommunikációs igazgatója, szegedi látogatása alkalmával mesélt stratégiájukról, illetve arról, hogyan próbálják emberközelibbé tenni a céget.

Pánczél Andrea arca sokaknak lehet ismerős. Éveken keresztül dolgozott műsorvezetőként, majd főszerkesztőként, végül hírigazgatóként. Tizenöt év televíziózás után döntött úgy, hogy vált: két éve a MOL magyarországi kommunikációs igazgatója. Habár új munkája kezdetben nem tetszett neki, ma már sokkal izgalmasabbnak tartja, mint a híradózást. Az egykori képernyős 16 éve nem kapcsolta ki mobiltelefonját, ennek ellenére azt mondja, van magánélete. A legnagyobb magyar vállalatnál 9 ezer ember dolgozik itthon, csaknem 40 országban van jelen. A kommunikációs ügyek kérdése azért is különösen nehéz, mert magyar cégként itthon is le kell közölni minden nemzetközi eseményt. Volt már arra példa, hogy hajnali kettőkor hívták, hogy Pakisztánban elrabolták két emberüket. “Nincs mese, ezt reggelre közölni kellett a sajtóval” – meséli Andrea szakmájának szépségét. A szóvivőség csak egy része a munkájának, sőt, a cég hozzáállása éppen az, hogy csak nagyon szükséges esetben nyilatkoznak.

A hallgatóságot oktatta, de közben még ő is tanul.

“A benzinárak emelkedéséről is azért nem nyilatkozunk, mert arra ott vannak a kompetens elemzők, és mert akkor ennyi erővel minden héten szerepelnénk a híradóban” – tette hozzá Andrea, aki legutóbb az INA-ügyben szólalt meg. A kommunikációs igazgató leszögezte: sokkal komolyabb ez a munka, mint amilyennek kívülről látszik, és bevallotta, ő is azt hitte tévés időszakában, hogy ezt maximum idős korában fogja csinálni, mert rém unalmas szakma lehet. A mindenki számára nyitott szakmai beszélgetésen az egykori híradós elmesélte, 2009 őszén távozott a TV2-től, majd azonnal létrehozta saját produkciós irodáját. Egy éve gyártotta Borkultusz magazinját, amikor egy fejvadász váratlanul felhívta, hogy lenne egy munka a MOL kommunikációs igazgatóságában.

Elsőre nem tetszett neki az ajánlat, végül a rá váró szakmai kihívás miatt adta be derekát. A MOL kommunikációját a szerethető irányba igyekeznek elvinni, szeretnék, ha a magyarok büszkék lennének a cég sikereire, és nem csak egy benzinkút-hálózatot látnának a logó mögött. Tudatosan nyitnak a fiatalok felé, ennek okán saját YouTube csatornával rendelkeznek, virtuális kikötőt vezetnek a Facebookon, és számos kampányuk, reklámfilmjük volt az elmúlt években.

Pánczél Andrea

Sütőolaj-gyűjtő környezettudatos kampányuk tavaly díjat is nyert, méghozzá Európa legjelentősebb marketing díját. Ez volt az első alkalom, hogy magyar vállalat elismerést vehetett át ebben a kategóriájában. A május óta tartó akciójuk keretében 50 ezer liter használt sütőolajat gyűjtött össze a cég a vásárlók segítségével. “Ez különösen fontos, mert egy csepp használt sütőolaj 1000 liter vizet szennyez be” – mondta el Andrea, majd hozzátette, ha furcsán is hangzik, a MOL környezettudatosan működik. Százhalombattán például a Dunából elvett vizet a felhasználás után tisztábban engedik vissza.

Öko-kampányuk mellett tehetséggondozással is foglalkoznak, a bringásokat is támogatják, ezért ők a MOL-kutakon kereket pumpálhatnak, megpihenhetnek. Emellett a sportban is élen járnak: jól emlékszünk még a nyári kajak-kenu világbajnokságra, aminek fő támogatója a MOL volt. Pánczél Andrea, aki a PRess Egyesület és a CME Hungary Zrt. jóvoltából érkezett Szegedre, és avatta be a szakmai útjába a Soleil Rendezvényközpontba látogatókat, hozzátette: két év kommunikációs igazgatói tapasztalattal a háta mögött még most is folyamatos tanulás neki ez a szakma, de az energetikát jó terepnek gondolja a jövőre nézve, így minden fiatalnak ajánlja.