Autós tippek az utcán parkolóknak

Bármennyire is tél van, ilyen időjárással, mint ami az elmúlt napokat jellemezte, és a következőket meghatározza, igen régen nem találkoztunk már. Ez pedig nemcsak bennünket, hanem az autónkat is megviselheti, főleg akkor, ha garázs híján a szabad ég alatt kell parkolnunk. Segítünk, hogy mire kell fokozottan figyelni.

Akár dízel-, akár benzinüzemű autónk van, az éjszakai kemény mínuszok mindegyik járműnél az akkumulátort támadják meg. A reggeli indítás igen döcögős lehet, sok esetben pedig el sem indul a kocsi. Növeli az esélyünket, ha legalább egy alkalommal feltöltjük az akkut, így kisebb a valószínűsége, hogy az autó reggel köhögni fog. Ha sehogy sem sikerül beindítani, még ott a “bebikázás” lehetősége.

A bebikázáshoz két hosszú elektromos kábelre, és egy másik, járó motorú autóra van szükség. A két kocsi akkumulátorát összekötjük a kábelekkel: először a két pozitívat, majd a két negatívat. Ha kész, a járó motort túráztatni kell, a másikkal pedig indítózni. Mikor végeztünk, először a negatív, aztán a pozitív vezetéket vesszük le. Elindulás után érdemes egy kicsit hosszabb ideig furikázni, hogy az akku észhez térjen.

Arra sem árt figyelni, hogy mekkora távolságot teszünk meg gépjárművünkkel. Ha nagyobbat, akkor az autó vissza tudja tölteni az akkumulátort, ha viszont csak egy pár utcával állunk odébb, csak gyorsabban merülünk. Érdemes tehát mérlegelni, hogy mennyire szükséges használni a kocsit. Mivel hideg autóba senki sem szeret vezetni, ezért jóval többet jár a fűtés is, mint egyébként. Azon túl, hogy ez nem túl üzemanyag-spórolós megoldás, az akkut is megterheli, így még gyorsabban merülhetünk.

Az akkumulátor után a második legfontosabb dolog, amit ellenőriznünk kell, a fagyálló. Igaz, a neve alapján egyértelmű, hogy mire szolgál, ám a nem megfelelő folyadék nem biztos, hogy ellenáll a hidegnek. Ha pedig megfagy, az rövid időn belül a motor halálát fogja jelenteni: megrepedhetnek a blokkok, ami végül egy százezres cserét jelent. Az autószerelő műhelyekben gyorsan le tudják tesztelni, mennyire ellenálló, így egy pár ezer forintos befektetéssel tényleg rengeteget spórolhatunk.

A téli ablakmosó folyadék sem véletlenül kapta a téli megnevezést. Általában -20, -35 fokig bírják, így egy kevésbé ellenálló esetén nem árt megnézni, hogy tényleg folyékony állapotban van. Ha nem, inkább ne induljunk útnak, mert ilyen időben a jó látási viszonyok még fontosabbá válnak. Pár száz forintért már kapunk 1 literes kiszerelésben, az ára pedig 3-4 ezernél áll meg.

Az sem árt, ha van a kocsinkban jégoldó spray. Ha sietnünk kell, és nincs időnk arra, hogy a belső fűtés leolvassza a jegyet a szélvédőről, akkor mindenképpen tartsunk magunknál egyet. Az ára a pár száz forintostól a 7-8 ezresig terjedhet.

Legyen nálunk zároldó. Általános hiba, hogy a sofőrök a kesztyűtartóban tartják, és akkor jönnek rá, hogy hol van, amikor szállnának be az autóba, de nem fordul el a kulcs. Kivédhető, ha kettőt tartunk magunknál, és az egyik mindig otthon, vagy a táskában/zsebben van.